fbpx

Ne každý boj má smysl bojovat (34)

Ranilo je to.

Byli zklamaní.

Ale musel jsem to říct:

“Nemá to budoucnost.
Všechno, co vymyslíme, bude za pár let k ničemu.
Bude lepší to ukončit, prodat a začít něco jiného.”

Mluvil jsem o jejich podnikání. A místo toho, abych jim pomohl najít nové zákazníky a zvýšit prodej, jsem jim obrazně dal facku.

Proč?

Obor, ve kterém podnikají, je bohužel na ústupu.

Bude sice ještě několik let fungovat.
Budou i nadále ještě něco prodávat a dodávat náhradní díly.
Zákazníci jim ale vymírají. Noví se už nerodí.
A je jasné, že celý trh tedy skončí.

Mé doporučení, aby obor opustili, bylo tedy tvrdé.

Ale upřímné a hlavně vyslovené s cílem jim nikoliv ublížit, ale zachránit je:

Až moc často totiž vidím firmy a podnikatele, kteří před dvaceti lety rozjeli podnikání ve velkém. Poté se ten jejich růst zastavil. Nyní stagnují. A živí svou firmu z výdělků předchozích let.

Ano, podnikání je cyklické a někdy se nám daří víc, někdy méně. A na pokrytí těch propadů nám slouží zisk, který jsme vydělali v tučných letech.

Ale sanovat propady z těchto zásob má smysl jen tehdy, pokud víme, že se cyklus zase obrátí. A že zájem zase poroste a tržby a zisk se vrátí.

Pokud ale vidíme, že celý náš obor upadá (psací stroje, kinofilm, fax, walkman, tištěný telefonní seznam, atd.), nemá smysl tu agónii prodlužovat.

Sice tu poptávku umíme krátkodobě podnítit (vymyslíme reklamní kampaň, zvýšíme povědomí o dodavateli, oslovíme cílové zákazníky…). Ale budeme mluvit k rapidně se zmenšující populaci zákazníků. A pokud je bezesporu jasné, že tento okruh zákazníků se bude dál a dál zmenšovat, až brzy vymizí úplně, logickým krokem je tento trh opustit.

To rozhodování je těžké, vím.

A loučení ještě těžší.

Všichni, kdo ale takové rozhodování odkládali až na poslední chvíli (kdy už vyčerpali své úspory a na dveře jim začali klepat věřitelé) říkají, že je mrzí jediné:

Že s tím neskončili dřív.

Které z vašich produktů a služeb jsou na ústupu a má proto smysl s nimi raději skoncovat?

Úspěšný týden přeje…

Ne každý boj má smysl bojovat (34) 1

Pavel Řehulka
www.JakZvysitProdej.cz

P.S. Chtějí po vás zákazníci lepší cenu? Slevy mají smysl u produktů a služeb na konci jejich životního cyklu. Pokud máte ale v plánu mnoho dalších let úspěšného podnikání, vaši lidé by měli vědět, jak na žádosti o slevu reagovat. Tak, aby zákazníka neodradili a objednávku přesto získali… třeba za plnou cenu. Jak je to ale naučit? Konkrétní a specifické postupy, jak to udělat, najdete kliknutím sem.

Tipy pro zvýšení prodeje VIII