Hodnota vaší firmy? (30)

Manželé, kteří seděli v mé kanceláři, mají kolem šedesáti let.

Rodinná firma, kterou posledních 25 let provozovali, zůstala jejich malou rodinnou firmou.

V posledních letech už v ní pracovali jen oni sami dva.

A protože nyní chtějí s aktivní činností skončit, přišli se mnou probrat, jakým způsobem ukončit i provoz firmy. (Věděli, že jsem soudním znalcem pro oceňování firem.)

Jejich plán byl až do našeho setkání jednoduchý: Přestat od dodavatelů objednávat zboží. Vyprodat aktuální skladové zásoby. A až budou zákazníci volat své další objednávky, sdělí jim, že už svou činnosti ukončili. A odkážou je na některého ze svých konkurentů.

Trhalo mě za srdce, když jsem slyšel, že chtějí skončit a firmu jednoduše zavřít.

A vysvětloval jsem jim tedy, že jejich firma má hodnotu… kterou si neuvědomují.

Nevydělávají sice stamiliony. Nemají už žádné zaměstnance. A ze zisku pokryjí jen provoz a své výplaty.

Ale za tu dobu, co podnikají, si vytvořili síť zákazníků. Tito odběratelé se naučili objednávat to jejich zboží právě u nich. Každý měsíc jim tak přijde několik (byť ne mnoho) objednávek. A pokud by na jejich místo nastoupil někdo jiný, firma by mohla i nadále pokračovat.

Vzhledem k oboru činnosti, velikosti firmy, maržím a konkurenci jsme si vyříkali, že v jejich případě nemá smysl firmu inzerovat k prodeji a nabízet jako takovou.

Ale ujasnili jsme si, že ten vzájemný vztah, který mají ke svým odběratelům, má hodnotu.

A domluvili jsme se tedy, že místo náhlého uzavření firmy to udělají jinak:

Vytipují si a osloví jednoho či dva své konkurenty.

Nabídnou jim, že je osobně představí svým zákazníkům.

Vysvětlí přitom zákazníkům, že oni sice odcházejí do důchodu, ale dodávky zboží a materiálu, které jim dosud dodávali, jim bude dodávat tento jejich vybraný nástupce.

Ukončí tedy vztah se svými zákazníky pozitivně a zajistí jim nového dodavatele.

A protože dodavateli přivedou nové zákazníky a téměř jisté zvýšení tržeb, nechají si od něj za toto představení a doporučení zaplatit.

Nebudou to sice miliony ani statisíce.

Když ale svému konkurentovi a nástupci vysvětlí, že mu přivedou X zákazníků, kteří každý měsíc objednávají v průměru za X Kč (a to s marží X %), mohou mu také rychle spočítat, jakou hodnotu pro něj budou mít tito zákazníci po dobu následujících X let.

Přivedou mu tedy nové zákazníky. Dokáží, že tito mu vydělají peníze. A požádají za toto zvýšení tržeb a zisku malou odměnu. Která se mu navíc vrátí už v prvním roce.

Dospějete-li ke konci své podnikatelské činnosti i vy, nezapomeňte na to, že i vaše firma může mít hodnotu… přestože nevlastní nemovitosti, auta, stroje či pozemky.

Hodnotou vaší firmy může být právě to, že jste tím, na koho se lidé obracejí. Komu věří. A na jehož slovo dají.

A byť ve vašem případě nebude možné zpeněžit “majetek”, hodnotu mohou mít právě tyto vztahy.

Úspěšný týden přeje…

Hodnota vaší firmy? (30) 2

Pavel Řehulka
www.JakZvysitProdej.cz

P.S. Jak zvýšit hodnotu vaší firmy? Největší hodnotu mají ty firmy, u kterých zákazníci nemohou říct “ti dělají to samé, co ostatní”. Našly svou odlišnost. Umí ji prezentovat. Dokáží prodávat s vyšší marží. A celý postup toho, jak to udělat i ve vaší firmě, najdete kliknutím sem.


Kategorie

co je hodnotou firmy, hodnota vzájemného vztahu k odběratelům


Může vás také zajímat...

Zlepšit i vaše prodejní výsledky? Okamžitě pomocí těchto online průvodců...