fbpx

Pomáhá vám kreativita prodávat? (11)

Stalo se to dnes u oběda…

Žádám o účet, platím… a když mě číšník inkasuje, s omluvou se ke mně přikloní: “Mohl bych vás na minutku zdržet? Já jsem se dozvěděl, že rozumíte marketingu. A chtěl jsem se zeptat, jestli bych vás mohl požádat o odborný názor na jednu změnu, kterou tady u nás připravujeme…”

Na žádost jsem mu kývnul (to ego!) a číšník (později se odhalil jako spolumajitel restaurace), mi začal ukazovat vizitku, kterou připravili. Prý budou naproti otevírat obchod s potravinami. A že chtějí hosty restaurace upozornit na to, že restaurace a obchod jsou propojené tím, že každému dají tuto vizitku.

Na vizitku jsem se podíval.
Pak znovu.
A ještě jednou.

A protože jsem stále tápal, spolumajitel restaurace mi vysvětlil, že “to je tak schválně” a pak mi ukázal, “tady je email, tady telefonní číslo, tady webová adresa…”

Důvod, proč jsem tápal se čtením obyčejné vizitky, byl ten, že grafik pojal její přípravu “kreativně”: Kontaktní údaje, webovou adresu, telefonní číslo a fyzickou adresu rozházel na vizitce do všech rohů a stran. A údaje tak bylo možné přečíst jen po otočení vizitky kolem dokola.

Člověk, který dostal vizitku do ruky, ji musel otáčet v rukou, aby si přečetl, co je tam vůbec napsáno.

Majitel restaurace asi čekal, že mu výtvor jejich grafika pochválím, ale byl jsem přímý:

“Víte, grafik si zaslouží jedničku za kreativitu. Ale pětku za komunikaci a prodej. Sám jste viděl, jak se v tom nedokážu zorientovat já… a to tomu chci ten čas věnovat. Abych to pochopil. A teď si představte, že to dostanou do ruky vaši hosté, kteří nemají žádný zájem na tom, aby něco zkoumali a studovali. Přišli na oběd. Vizitce se budou věnovat tak sekundu nebo dvě. A vy jim přitom dáváte do ruky něco, co je srozumitelné až po delším studování. Takže bohužel, můj názor vás nepotěší, toto je slepá ulička… Na každého z nás se dennodenně valí stovky reklamních sdělení. Abychom se z toho nezbláznili, necháváme je po sobě proto sklouznout jako po teflonové pánvi. A vytvořili jsme si k nim už takovou imunitu, že prorazit do naší hlavy necháváme jen ty, které skutečně mluví přímo k nám a reagují právě na to, co ve svém životě zrovna teď těšíme.

Kreativita je v dnešní přesycené době extrémně důležitá, ale nesmí ten tok našeho sdělení k zákazníkovi komplikovat. Úkolem té správné kreativity je naopak ten příjem našich informací zjednodušovat. Tak, aby to naše sdělení zákazník vstřebal bleskově. A ne až po pěti sekundách otáčení vizitky kolem dokola…”

Raději jsem toho nechal, protože jsem začal znít jako na nějaké přednášce, ale šéf restaurace to pochopil. A rozešli jsme se v dobrém.

Podívejte se ale v následujících 14 dnech na vaše propagační materiály a zeptejte se sami sebe: Jsou zpracované kreativně tak, aby lidem pomáhal vstřebat naše informace rychleji… nebo bleskové chápání naopak zpomalují? 

Úspěšný týden přeje…

Pomáhá vám kreativita prodávat? (11) 1

Pavel Řehulka
www.JakZvysitProdej.cz

P.S. Jak to udělat s menší námahou? Znamená to, že zjednodušíme naši komunikaci k zákazníkům na jednoslovné výkřiky typu “Sleva”, “Akce” nebo “Zdarma”? Samozřejmě, že ne. Tím by se z nás stali jen prezentátoři čísel a přivedli bychom stejně jen lovce nejnižších cen. Abychom ale uspěli u těch zákazníků, kteří nás živí, musíme najít způsob, jak kreativně, strategicky nebo psychologicky otevřít zavřená dvířka do zákazníkovy mysli. Jak dosáhnout toho, aby to naše sdělení v záplavě ostatních vnímal, chápal… a reagoval na něj. A až budete připravovat zvláštní nabídku pro vaše zákazníky, využijte tento podrobný návod, který vám to usnadní.

Tipy pro zvýšení prodeje VIII